Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 3/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Tutustu energiansäästövinkkeihin!

Omakotiliitto ja St1 järjestivät yhteistyössä energiansäästökilpailun, joka päättyi lokakuun 2013 lopussa. Tällä sivulla esitellään kilpailun voittajavastaukset ja lopussa löydät muita hyödyllisiä vinkkejä energian säästöön.

Sähkön kulutuksen säästön ja seurannan avuksi kannattaa ottaa energiayhtiöiden asiakkailleen tarjoamat seurantaan kehitetyt verkkopalvelut. Lisätietoa saat omalta energiayhtiöltäsi. Muista myös kirjata veden, sähkön, öljyn tai muun energiamuodon kulutus talosi huoltokirjaan!

Ilmalämpöpumpun tehokas käyttö

Kim Åströmin vinkeillä ilmalämpöpumpun tehokkaaseen käyttöön saat aikaan merkittäviä säästöjä. Kirjaudu sähköyhtiösi sähkön seurantapalveluihin, niin voit tarkastella aktiivisesti ilmalämpöpumpun vaikutusta sähkön kulutukseesi.

Lämpötila

Aseta ilmalämpöpumpun lämpötila muun asunnon huonelämpötilaa korkeammaksi, niin varmistat, että ilmalämpöpumppusi on tehokäytössä. Vinkissä ilmalämpöpumpun asetusarvo oli 24 °C ja pattereiden 20 °C näin lähes kaikki patterit pysyvät kylminä noin -20 °C ulkolämpötilaan asti. Sopivaa asetusarvoa voi hakea sammuttamalla kaikki sähköpatterit pikkupakkasella, jolloin ilmalämpöpumpulla pitäisi vielä saada mahdollisimman suuri osuus asunnosta riittävän lämpimäksi. Lue myös muut tehokkaaseen käyttöön liittyvät vinkit alta.

Puhallusteho

Älä turhaan rajoita ilmalämpöpumpun puhallustehoa. Jos puhallus on häiritsevää, voi automaattipyyhkäisyn sijaan koettaa hakea sellaista kiinteää puhalluskulmaa, jossa puhallus ei häiritse.

Seinä tai takka saattaa häiritä laitteen puhallustehoautomatiikkaa. Jos ilmalämpöpumppu laskee puhalluksen tehoa vaikka muualla asunnossa on vielä kylmää, kannattaa puhallusteho asettaa manuaaliasentoon ja mahdollisimman suureksi.

Huomioi myös, että puhallus auttaa myös levittämään takan lämpöä asuintiloihin.

Ilmalämpöpumpun paikka

Kun asennat ilmalämpöpumppua, mieti sen sijoitus siltä kannalta, että laite on tilassa jossa lämpötila saa nousta ja että laite on sijoitettu kauas makuuhuoneista (jotka halutaan pitää viileinä ja hiljaisina). Sijoita ulkoyksikkö riittävän korkealle, ettei jäitä tarvitse poistaa talvella. Tarkkaile jään- ja kosteudenmuodostusta: jos laitteesta ei tipu kondenssivettä, on se turhan panttina. Huolehdi talon rakenteiden suojaamisesta kondenssivesiltä.

Lämmön siirtyminen asunnossa

Pidä asunnon sisäisiä ovia auki, niin että lämpö pääsee leviämään.

Vältä turhaa jäähdyttämistä

Kesällä on parempi sammuttaa ilmalämpöpumppu ja kytkeä se tarpeen mukaan jäähdytystoiminnolle kuin pitää se jatkuvasti jäähdytys- tai automaattitilassa.

Huomioi myös
- Likaantuneet suodattimet laskevat laitteen suorituskykyä. Sisäyksikön karkeasuodatin tulee imuroida 1–2 kertaa kuukaudessa ja vaihtaa valmistajan
ohjeiden mukaisesti. Myös ulkoyksikön puhtaudesta täytyy huolehtia säännöllisesti.

- Älä käytä ilmalämpöpumppua kovilla pakkasilla. Lämpöpumpun lämpökerroin laskee nopeasti ulkolämpötilan laskiessa, ja laitteesta riippuen noin -15...-20°C:tta kylmemmässä lämpöpumppua ei kannata käynnistää laisinkaan.

Lue lisää: Motivan Ilmalämpöpumpun energiataloudellinen käyttö -oppaasta

Opeta lapsesi ja itsesi energiansäästöön

Panu Tuomisen vinkeillä opetat niin lapsesi kuin itsesikin energiansäästöön.

Energiabonusjärjestelmä

Sovi lastesi kanssa energiabonusjärjestelmästä. Tarkista kuun vaihteessa kulutetun sähköenergian määrä ja vertaa sitä edellisen vuoden vastaavan kuukauden kulutukseen. Tiedot saat helposti sähköyhtiön verkkopalvelusta.

Säästämiseen kannustava malli

Mikäli sähköä on kulunut vähemmän, laske säästetty euromäärä ja jaa se aikuisten ja lasten kesken. Lapset saavat ”energiabonuksensa” normaalin viikkorahansa päälle. Vertaaminen edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen tasoittaa vuodenaikojen aiheuttaman väistämättömän kulutusvaihtelun. Lisäksi bonuksen saaminen edellyttää jatkuvaa parantamista, koska vertailutasona on edellinen toteuma. Mikäli käyttövesi lämmitetään sähköllä, myös sen säästäminen vaikuttaa bonukseen.

Tämä yksinkertainen ja palkitseva porkkana innostaa lapsia huolehtimaan omatoimisesti tarpeettomien sähkölaitteiden ja valojen sammuttamisesta. Vaikka kokonaissäästö ei välttämättä ole merkittävä, palkkio opettaa tehokkaasti lapsia ajattelemaan sähkön järkevää käyttöä. Televisio ja tietokonekaan eivät enää ”unohdu” päälle käytön jälkeen.

Sovella myös muihin lämmitysmuotoihin

Voit soveltaa ohjeita myös muuhun kuin sähkön kulutukseen. Tällöin sinun on kerättävä kulutustiedot vertailukaudelta.

Muut vinkit energian säästöön

Tiivistä!

Tarkkaile, mistä kylmä ilma pääsee hallitsemattomasti sisään kotiisi ja tiivistä vuotokohteet. Tiivistäminen onnistuu väliaikaisesti ihan kotikonsteinkin. Myös verhot toimivat lisäeristeenä tarvittaessa.

Lapsiperheen suihkuvinkki!

Ota käyttöön munakello ja aikaraja suihkun käyttöön.

Vinkit veden kulutuksen säästöön

Ota kylmä vesi talteen, kun odotat kuuman veden tuloa. Käytä vesi esimerkiksi kukkien kasteluun.

Sammuta hana, kun peset hampaita tai saippuoit.

Vaihda suihkun pää vettä säästävään malliin.

Pese vain täysiä tiski- ja pyykkikoneellisia.

Vinkit sähkön kulutukseen

Uusi vanhat laitteet, jos epäilet niiden olevan viallisia. Varmistaaksesi asian, voit käyttää energiankulutusmittareita, jotka mahdollistavat yksittäisten laitteiden kulutusseurannan. Mittareita voi lainata sähköyhtiöistä ja myös useista kirjastoista.

Sammuta valot, kun et oleskele tiloissa.

Sammuta laitteet, kun et käytä niitä.

Käytä virtalähteellä varustettua jatkojohtoa, josta voi helposti sammuttaa kaikkien laitteiden virran. Huomioi kuitenkin paloturvallisuus aina käyttäessäsi jatkojohtoja.

Hyödynnä ruokaa laittaessasi hellan jälkilämpöä.

Sammuta jatkuvalämmitteinen kiuas, kun saunatilat ovat kuivuneet.

Älä pidä saunaa turhaan päällä.

Vinkit lämmitysenergian kulutukseen

Laske huonelämpötilaa.

Käytä polttopuuna polttokelpoista kierrätyspuuta.