Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 3/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Säädöksiä syntyy kuin sieniä sateella

Useat tahot ovat viime vuoden aikana niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin puhuneet normien purun tarpeesta.

Silti loppuhallituskaudelle uusia hallituksen esityksiä tulee ennätysmäärä, peräti 250 kappaletta!

Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä la 6.9.2014 kerrotaan, että 1970–luvusta lähtien uusia säädöksiä on säädetty yli tuhat vuodessa ja lähes 92.000 vuoden 1860 jälkeen. Kaiken kaikkiaan säädöksiä löytyy yli 15 hyllymetriä. Varmasti moni näistä on tarpeellinen, mutta eikä tämä ole ristiriidassa sen kanssa, että poliitikot kilvan esittävät normien purkua?

Montaa lainsäädäntöä on kehitetty ja rakennutettu kuin kuvan sientä. Päälle lisättynä ja viereen aseteltuna uusia pykäliä ja asetuksia miettimättä miltä kokonaisuus näyttää ja tuntuu – noh, sienen ollessa kyseessä söpöltä. Eikö tässä normienpurkutalkooyhteiskunnassa olisi tarpeen tarkastella lakeja kriittisesti. Omakotiasujaa koskettaa noin 75 kappaletta eri lakeja elämisen eri vaiheissa. Vähemmälläkin pärjäisi! Yhteiskunta on kehittynyt ja monen asetuksen ohi aika on jo ajanut. Varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa olisi syytä purkaa byrokratiaa, se sekä nopeuttaisi että halventaisi prosesseja. Tarvitaan enemmän luovuutta ja vähemmän kustannuksia. Ensi keväänä valittavan uuden eduskunnan on syytä tarttua toimeen normien purussa.

Sitä ennen nautitaan syksystä, Suomen syötävistä sienistä – niitä on nyt runsaasti.

Värikästä syksyä - terveisin!

Kaija Savolainen

PS.