Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 1/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Välitetään toisistamme

Vuoden pimeimpänä aikana mieluusti kietoutuu lämpimään huopaan ja juo höyryävän kuumaa glögiä. Joulu on jo lähellä ja valmistelut monessa käynnissä. Suunnittelemme joulupöytää ja kuinka muistamme läheisiämme.

Säädöksiä syntyy kuin sieniä sateella

Useat tahot ovat viime vuoden aikana niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin puhuneet normien purun tarpeesta.

Asuntoministeri Pia Viitasen esitys luopua vanhojen omakotitalojen kohdalla energiatodistuksen pakollisuudesta on erittäin kannatettava

Eduskunnan lähetekeskustelussa torstaina 24.4.2014 asuntoministeri Pia Viitanen esitti, että vanhoilta pientaloilta poistettaisiin velvoite hankkia energiatodistus. Muutosta haetaan EU-tasolta, direktiivin uudelleentarkastelun yhteydessä vuoden 2017 alkuun mennessä. Esitys on Omakotiliiton mielestä erittäin kannatettava! Kiitos ministeri Viitaselle jo nyt aloitteellisuudesta ja kansalaisten palautteen kuuntelemisesta!

TOIVOA, TURVAA JA TALKKAREITA

Vuosi 2013 on ollut hyvin toimelias Omakotiliitossa, piireissä, yhdistyksissä ja erityisesti kotien arjessa. Yhteinen ponnistelu kansalaisaloitteiden nimien keräämiseksi tuotti tulosta - saavutettiin liki 63.000 kannattajaa. Suuri kiitos kaikille!

Eri tahoilta saatu palaute luo toivoa siitä, että energiatodistuslakia voidaan kehittää. Kertyneiden kokemusten ja uuden tiedon valossa energiatodistuksesta voidaan tehdä luotettava, selkeä ja läpinäkyvä sekä energiatehokkuuteen kannustava väline. Tehdään siis yhdessä todistuksesta toimiva!

ARVOA ASUKKAILLE JA ASUNNOILLE

Asunto- ja viestintäministeri Piia Viitanen korosti Säätytalolla asuntoministerin pyöreässä pöydässä avoimen datan hyödyntämistä ja käyttäjäkeskeisyyttä. Ministerin ajatus on kannatettava. Avointa dataa voisi käyttää energiatehokkuuden parantamisessa ja energiatodistuslain epäkohtien korjaamisessa.

Syksyn satoa

Kevään kylvöt ja kesän pakerrus alkavat tuottaa tulosta niin kasvimaalla kuin Omakotiliiton kansalaisaloitteenkin parissa. Lähiruoka on maittavinta ja kaikkia lähimmäisiä voi auttaa asumisen saralla. Omakotiliittohan haluaa eroon energiatodistuksen epäkohdista vaikkakin kannattaa erityisesti energiatehokkuutta ja ilmastonsuojelua.

Pehmoilua ja ponnekkuutta

Pehmoilu on poikaa ja kotoilu on kivaa! Joko olet ennättänyt tutustua Hyvinkään asuntomessujen kohteisiin ja Omakotiliiton osastoon? Asunto- ja viestintäministeri Piia Viitanen korosti messujen avajaisissa, että Hyvinkään asuntomessujen messuteemana on kiireetön kotoilu ja aktiivinen arki. Kaikki omakotiasujat varmasti allekirjoittavat nämä pehmeät arvot. Messuilta löytyy varmasti virkistäviä vinkkejä omaa asumiseen, kodin remontointiin ja rakentamiseen.

KAADETAAN KAMALA KERROIN JOUKKOHURMOKSELLA

Terveiset Helsinki City Run-juoksutapahtumasta ja Hartwall Areenalta sekä odotusfiiliksiä mittumaariaan. On aivan mahtava fiilis kokea yhdessä kanssaihmisten kanssa joukkohurmosta niin puolimaratonilla kuin jääkiekon MM-kisoissa kuin laiturinnokassa.

Pidä huolta!

Mielessäni hyräilen biisiä ”missä muruseni on”. Tarkemmin aatoksissani on kysymys, missä kotimme on ja mitä koti meille merkitsee? Kodilla, rakkaalla asialla on monta nimeä; hima, mesta, pesä ja niin edelleen. Ehkä tärkeintä kuitenkin on, että koti on sydämessä, asuimmepa missä tahansa ja vaikka monessa paikassa. Olennaista on, että kotiin on hyvä tulla, siellä on turvallinen ja välittävä ilmapiiri.