Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 3/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Jäsenhankintavinkkejä

JÄSENHANKINTAVINKKEJÄ

VINKKI: KIRJEKAMPANJA (Joensuun Oky, järjestöseminaari 2007)

1. Hankittiin osoitteet kaikista kunnan alueilla sijaitsevista omakotikiinteistöistä ja vapaa-ajan asunnoista.
2. Laadittiin kirjepohja jossa kerrottiin liitosta, yhdistyksestä sekä jäseneduista.
3. Hankittiin sähköyhtiön jäsensähköstä kertova esite.
4. Talkoilla laitettiin kirje ja jäsensähkötarjous postituskuntoon.
5. Sähköyhtiö maksoi postituksen. Tammikuun aikana postitettiin yli 4.000 kirjettä.
6. Telemarkkinoinnin osoitteiden hankintaan ja toteutukseen haettiin avustusta 500€.
7. Otettiin puhelinyhteys noin 500 numeroon. Jäseniä tuli tätä kautta 200.
8. Esiteltiin Kolin loma-asuntomessuilla liiton ja yhdistyksen toimintaa. Liittyneitä 75.
9. Marras-joulukuussa tehtiin loppurutistus lähettämällä kirje sellaisiin osoitteisiin jotka eivät vielä olleet liittyneet jäseniksi ja kerrottiin loppuvuoden maksuvapaudesta.

Kampanja toteutettiin vuoden 2006 aikana useissa yhdistyksissä Pohjois-Karjalan alueella. Kampanjan tuloksena piirin jäsenmäärä viisinkertaistui vuoden aikana. Alueellinen sähkösopimus ja yhteistyö sähköyhtiön kanssa oli avainasemassa kampanjan rahoituksessa ja ihmisten kiinnostuksen herättämisessä jäsenyyttä kohtaan.

VINKKI: KIRJEKAMPANJA (Lieksan Oky, järjestöseminaari 2007)

1. piiri neuvotteli paikallisen sähköyhtiön kanssa sähkösopimuksen
2. yhdistys järjesti kirjekampanjan:

• kaupunki antoi kaikkien pientalojen osoitteet yhdistykselle
  • sähköyhtiö postitti yhdistyksen esitteen ja mainoksen kotitalouksiin
  • yhdistys soitti perään

3. yhden houkuttelevan jäsenedun rinnalla on myös muita pienempiä jäsenetuja talkkaritoiminta, välinevuokraus, alennukset lämmitysöljystä jne.
4. jäsenet suosittavat yhdistykseen liittymistä ystävilleen

VINKKI: JAKELUKAMPANJA

Yhdistys tilaa Omakotiliiton ilmaisia jäsenesitteitä ja jakaa alueensa kadut yhdistysaktiivien kesken, jotka jakavat esitteet jokaiseen postilaatikkoon. Yleisesitteeseen kannattaa laittaa yhdistyksen yhteystiedot esim. tulostamalla osoitetarroille yhteystiedot ja liittämällä tarran kuhunkin esitteeseen.

VINKKI: ESITE SAATAVILLA

Yhdistys listaa paikat, jossa Omakotiliiton esitettä tai yhdistyksen omaa esitettä voi olla jaossa: kirjastot, kunnantalot, jne.

VINKKI: AVOIMET TAPAHTUMAT

Yhdistys järjestää tapahtuman, jossa samalla jäsenhankintaa

• Tempaus paikallisessa rautakaupassa
  • Yhdistys järjestää yhdessä asumiseen liittyvän yrityksen (tai yrityksien) kanssa

informaatioillan yrityksen, koulun, kirjaston tms. tiloissa.

• Kasvienvaihtopäivä jäsenen kotipihalla
  • Myyjäiset
  • Kirpputori tai tavarainvaihtopäivät
  • Lasten yleisurheilu- tai hiihtokilpailut
  • Uuden tai remontoidun talon, vajan, pihan tms. tupaantulijaiset

Tapahtumissa maksullinen kahvitarjoilu, joka on samalla varainhankintaa

Tiedotus paikallisilla ilmoitustauluilla, yhdistyksen internet-sivuilla ja sähköpostitse pyytäen jäseniä välittämään kutsua myös tutuilleen. Tiedotus myös Omakotiliiton internet-sivuilla ja Omakotilehden järjestösivuilla, mikäli tapahtuma-info riittävän ajoissa.

Jäsenhankinnan tehokkuuden varmistamiseksi jäsenyydestä kiinnostuneiden nimi ja osoite otetaan heti ylös ja heidät ilmoitetaan jäseniksi esim. Omakotiliiton internet-sivuilla olevan lomakkeen avulla.

Omakotipäivä aina maaliskuun lopussa on hyvä ajankohta jollekin yhdistyksen tapahtumalle

VINKKI: YHDISTYKSEN SISÄISET TAPAHTUMAT

Yhdistyksen mukavat sisäiset, ainoastaan jäsenille suunnatut tapahtumat ovat hyvä houkutin uusille jäsenille – liittymällä jäseneksi voi päästä mukaan: Tällaisia ovat esimerkiksi:

• Juhlat, illanvietot, saunaillat
  • Retket, matkat
  • ATK-opintokerhot
  • Yhteinen liikunta, esim. viikoittainen hiihto- tai kävelylenkki

VINKKI: SÄHKÖPOSTITIEDOTUS

Yhdistys lähettää Omakotiliiton uuden sähköisen jäsenesitteen niille jäsenilleen, joiden sähköpostiosoitteet sillä on, ja pyytää välittämään viestin niille sähköpostilistallaan, jotka asuvat pientaloissa, mutta eivät tiettävästi ole vielä yhdistyksen jäseniä.

VINKKI: TOIMINNAN ESITTELY

Kannattaa myös selvittää, onko mahdollista päästä esittelemään yhdistyksen toimintaa muiden järjestämiin, asumisen toimialaa sivuaviin tilaisuuksiin. Parhaassa tapauksessa yhdistystä pääsee esittelemään henkilökohtaisesti, mutta mikäli se ei ole mahdollista, voi pyytää lupaa yhdistyksen materiaalin toimittamiseen paikan päälle.

VINKKI: JÄSENTIEDOTE

Jäsentiedotteisiin voidaan aika ajoin liittää jäsenhakemuslomake ja pyytää jäseniä miettimään sopivia henkilöitä, joita voisi pyytää liittymään yhdistykseen.

VINKKI: JÄSENLEHTI

Jos yhdistyksellänne on jäsenlehti, sen ajoittaista jakamista myös muille kuin jäsenille kannattaa harkita.

VINKKI: ILMOITUSTAULUMAINONTA

Yhdistys tekee A4-ilmoituksen yleisestä toiminnastaan ja kiinnittää sen paikallisille ilmoitustauluille.

VINKKI: INTERNET-SIVUT

Onhan yhdistyksellänne jo kotisivut internetissä? Nykyään tietoa etsitään juuri netistä, ja jos sieltä ei löydy yhdistyksen esittelyä, se voi vaikuttaa oudolta. Omakotiliitosta on saatavissa apua internet-sivujen laadintaan omakustannehintaan. Kun internetsivut ovat olemassa, niiden sisältö kannattaa vielä tarkistaa: onhan tieto ajantasaista, riittävät yhteystiedot saatavilla, ja mielellään yhdistyksen toiminnasta lyhyt esittely kiinnostuneiden luettavissa. On oleellista, että yhdistyksen nettisivuilta on linkki Omakotiliiton nettisivuille, jossa kerrotaan valtakunnallisista jäseneduista ja josta löytyy myös liittymislomake.

KERRO MITEN TEIDÄN YHDISTYKSENNE HANKKII JÄSENIÄ JA OSALLISTUTTE JÄSENHANKINTAVINKKIKILPAILUUN! Lähetä vapaamuotoinen vinkkikuvaus toimisto@omakotiliito.fi