Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 3/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Omakotiliiton 70-vuotisjuhlaa vietettiin Säätytalolla

7.4.2017

Omakotiliiton 70-vuotisjuhlaa on tänään vietetty lähes sadan juhlavieraan kanssa Säätytalolla Helsingissä. Juhlaan oli kutsuttu liiton kunniajäsenet, liiton entiset puheenjohtajat, liittohallituksen ja liittovaltuuston varsinaiset jäsenet, piirien puheenjohtajat ja lisäksi yhteistyökumppaneita.

Samaisessa paikassa, Säätytalolla, Omakotiliitto perustettiin 70-vuotta sitten vuonna 1947.

Perustamisen kimmokkeena toimi sodan jälkeen voimakkaasta maaltamuutosta ja maan sisäisestä muuttoliikkeestä johtuen vallinnut asuntopula ja tarve ajaa omakotitaloasukkaiden etuja.

Pientaloalueilta puuttui usein kunnallistekniikka, ja tiet sekä kadut olivat huonossa kunnossa. Uusi liitto halusi koota kaikkien omakotialueiden talonomistajat yhteistyöhön. Jo alkuajoista lähtien Omakotiliiton toimintaan on kuulunut myös neuvontatyö.

Vuonna 2017 Omakotiliitto on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä, jonka ääni tulee kuulluksi valtakunnallisessa lainsäädännössä pientaloasukkaiden ja vapaa-ajanasukkaiden puolesta. Neuvonnan, koulutuksen ja viestinnän keinoin tuemme oman kodin ja lähiympäristön huolenpitoa. Toiminta perustuu vahvasti vapaaehtoistyöhön. Koska oma koti on ♥.

********

Juhlan aluksi tervetulosanat lausui Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Omakotiliitolla oli suuri kunnia saada Juhlapuheen pitäjä valtakunnan päätöksenteon huipulta: Juhlapuheen piti sisäministeri Paula Risikko.

Kansliapäällikkö Hannele Pokka toi ympäristöministeriön tervehdyksen.

Tampereen teknillisen yliopiston professori Markku Hedman esitelmöi aiheesta Omakotiasumisen tulevaisuus.

Juhlavieraat saivat nauttia Omakotiliiton 70-vuotiseen ja Suomen 100-vuotiseen historiaan sopivasta musiikista, jota esittivät Johanna Jaakkola ja Emmi Salmi.

Juhla päättyi liitolle esitettyihin onnitteluihin ja tervehdyksiin sekä kakkukahveihin.